fatemetavakoli

fatemetavakoli

fatemetavakoli

fatemetavakoli

۵ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

قصه های کودکانه و قصه گوییی آنقدر با خاطرات د‌وران کودکی ما عجین شده است که حتما در بزرگ سالی هم از آن یاد و حتی استفاده می‌کنیم. ما در کودکی عادت داشتیم خودمان را جای یکی از شخصیت‌های مهم قصه‌هایمان بگذاریم و  گاهی حتی خودمان را در لباس آن‌ها ببینیم.

در قصه کودک با دنیای متفاوت انسان‌ها، حیوانات، طبیعت و … آشنا می‌شود و می‌تواند از تجربیات، تصاویر و تخیل موجود در تک‌تک سطرهای آن استفاده کند و آن‌ها را در زندگی خود به‌کار گیرد.

مثلا مریم کوچولو که به شدت از تاریکی می‌ترسد و شب‌ها نمیتواند در اتاق تاریک بخوابد، با شنیدن قصه‌ای در مورد کودکی که به جنگ تاریکی وسیاهی می‌رود، به راحتی و آرامش به مادرش شب به خبر میگوید و از او می‌خواهد که هنگام خارج شدن از اتاق، چراغ را هم خاموش کند و در نهایت به راحتی به خواب می‌رود.

مادر مریم به توصیه مشاور، این قصه را بارها و بار ها با آرامش و تصویر سازی‌های زیبا برای دخترش خواند تا بلاخره ترس او از تاریکی از بین رفت.

اما برای این که بتوانیم با قصه بسیاری از مشکلات فرزندانمان را حل کنیم، باید چه کنیم، چطور برای آن‌ها قصه بخوانیم و در حین‌خواندن قصه، چه سوالاتی از بچه‌ها بپرسیم تا بهتر بتوانند هم‌ذات‌پنداری کنند و خودشان را در قالب قهرمان قصه در نظر بگیرند ؟


قصه ی کودکانه درمانی

قصه درمانی مانند بازی درمانی است. در بسیاری از موارد، وقتی میخواهیم با بچه ها به طور مستقیم ارتباط برقرار کنیم. خیلی از آن‌ها توانایی لازم را برای این کار ندارند؛ مثلا وقتی میخواهیم از علت اضطراب بیش از حد کودک‌چهار ساله آگاه شویم، نمیتوانیم و نبابد این کار را به طور مستقیم انجام دهیم؛ در واقع یکی از بهترین راه‌ها این است که با استفاده از قصه یا بازی این کار را انجام دهیم.

بازی و قصه به نوعی بهترین روش مورد علاقه کودکان است. یعنی بهتر است تا حد امکان بجای کلام از ارتباط غیر مستقیم مانند خواندن شعر و قصه استفاده شود. معمولا بچه‌ها از لحن نصیحت‌گونه خوش شان نمی‌آید و در برابر آن مقاومت نشان میدهند؛ ولی وقتی ما حرف خود را به طور غیر مستقیم یا در قالب داستان بیان کنیم برای آن‌ها لذت بخش تر خواهد بود و علاقه بیشتری نیز برای شنیدن را از خود نشان می‌دهند.

بازی درمانی به نوعی و قصه درمانی نیز به شیوه‌ای دیگر میتواند این مقاوت را بشکند و باعث شود بدون اینکه ما بخواهید درباره خود فرد صحبت کنیم، از شخصیت‌های دیگر در داستان صحبت کنیم که مشکلی مشابه مشکل کودک دارند‌. ما میتوانیم بدون این که درخواستی از کودک بکنیم و یا به‌طور مستقیم از او چیزی بخواهیم، با خواندن داستان، آنچه را که میخواهیم به کودک منتقل کنیم.


مدیریت هیجان

قصه درمانی هم برای درمان کودکان و هم برای بزرگسالان به کار میرود که البته این امر، گاهی با رویکرد های درمانی دیگر هم تلفیق میشود؛ مثلا قصه درمانی برای بزرگسالان یک درمان مکمل است و در کنار درمان‌های دیگر استفاده می‌شود؛ زیرا قصه گویی زیاد باعث می‌شود صراحت کلام کم کم در فرد از بین برود و به تدریج آن‌ها نتوانند به طور مستقیم حرفشان را بیان کنند.

اما در مورد کودک این گونه نیست؛ زیرا با توجه به این که آن‌ها هنوز نمیتوانند هیجاناتشان را به خوبی مدیریت کنند، به محض ابن که سراغ اصل مطلب میرویم، آنان شروع به مخفی کردن واقعیت میکنند تا اضطراب و ونگرانبهایشان را پنهان کنند و با توجه به ابن که هنوز جسارت بزرگسالان را برای بیان واقعیت ندارند، قصه درمانی میتواند کودکان به عنوان درمان اصلی، بسیار اثربخش و موثر باشد.

قصه درمانی معمولا برای انواع ترس، مثل ترس از امتحان، تنهایی و موجودات خیالی و ضطراب کودکان با انواع افسردگی، مشکلات خواب و …. به کار میرود، همچنین در بعضی قصه‌ها کودکان می‌توانند تخلیه هیجانی نیز داشته باشند.


درمان با قصه

انتخاب قصه به عنوان حتما باید با احتیاط و مشورت با مشاور انجام شود، مثلا در بسیاری از موارد بهتر است قبل از قصه درمانی، ابتدا بازی انجام شود تا هیجان کودک بیشتر تخلیه شود. در واقع بازی درمانی انواع مختلفی دارد که نوع بازی درمانی کودکان کاملا باعث تخلیه هیجانی آن‌ها می‌شود. پس بهتر است والدین در این خصوص آموزش ببینند تا بتوانند بیشتر به فرزندانشان کمک کنند. اما باید توجه داشته باشیم که خود مادر هم باید اختلال بالینی خاصی نداشته باشد، مثلا والدی که بیش از حد کمالگراست، هنگام تعریف کردن قضه هم، خواناخواه، می‌خواهد کودک را وادار به خوب بودن یا موفق بودن بکند و بنابراین بیشتر تمرکز او نیز بر شخصیت مثبت و موفق قصه خواهد بود؛ پس والدین ابتدا باید آموزش لازم را برای چگونه تعریف کردن قصه ببینند تا بتواند به کودک اجازه دهند تا بنابه خواست و علاقه خودش، با شخصیتی که می‌خواهد، ارتباط لازم را برقرار کند؛ یعنی والدین نباید هنگام قصه گویی هیچگونه مداخله‌ای برای بیان خواسته‌های خودشان داشته باشند. حتی در بازی درمانی  هم مادر نباید مشکل خاصی داشته باشد. مثلا مادران وسواسی هنگام بازی بچه‌ها، مدام به فکر مرتب کردن اتاق او هستند و دوست ندارند اتاق کودک، حتی برای چند ساعت، شلوغ باقی بماند. در نهایت قصه درمانی برای کودکی که مشکل خاصی دارد نیز به والدین توصیه نمی‌شود، زیرا این کار حتما باید تحت نظر متخصص انجام شود.

 

مهارت قصه گویی

قصه گفتن نیز مانند هر کار دیگر نیازی به مهارت خاصی دارد. هنگام گفتن قصه، خود فرد باید آنقدر داستان را جذاب و ریتمیک بگوید تا حواس کودک را کاملا بر روی آن متمرکز کند. ضمن این که باید خود کودک را هم با پرسش و پاسخ در جریان قصه قرار داد؛ یعنی مهم آن است که والدین ذوق لازم را برای خواند داستن داشته باشند؛ مثلا از کودک بخواهند نظرش را در باره قصه و شخصیت‌های مختلف آن بگوید و هنگام شنیدن داستان منفعل نباشد و کاملا همراه باشد. یعنی در برخورد با کودکان باید بتوانیم میزانی از شیطنت، همدلی و همراهی با آن‌ها را داشته باشیم تا بتوانیم ارتباط خوبی با آن‌ها برقرار کنیم.


بچه‌ها سایز کوچک دیگری از ما نیستند

فراموش نکنیم که فرزندان ما گاهی با ما بسیار متفاوت هستند و نباید اصرار داشته باشیم مانند ما فکر، عمل یا رفتار کنند و درست مثل ما تصمیم بگیرند. ما فقط باید کاری کنیم که احساسات و هیجانات منفی کودک تخلیه شود.

توجه داشته باشیم که هنگام خواندن قصه برای کودک یا بازی با او، محور و توجه اصلی ما بر کودک است، نه مشکل او. ما باید بدون توجه به مشکلاتی که فرزندمان دارد، به او اجازه دهیم در بسیاری موارد، خودش را بیان کند و آنچه را که می‌خواهد به راحتی با ما در میان بگذارد.

هنگام قصه گفتن باید به موارد زیادی برای جلب توجه و همکاری کودک توجه داشته باشیم؛ مثلا از او بپرسیم که کدام شخصیت داستان را بیشتر دوست دارد و دلش می‌خواهد داستان چگونه تمام شود. پاسخ به این سوالات می‌تواند در شناخت بیشتر ما از او موثر باشد. گاهی بچه ها دوست دارند چندین بار یک داستان را بشنوند؛ به این ترتیب ما هم می‌توانیم بارها داستان را با کمی تغییر در خواندن و نحوه سوال کردن به گونه متفاوتی اجرا کنیم.


چگونه داستان کودکانه بگوییم ؟

در قصه درمانی، ما داستان را به‌طورکلی می‌خوانیم و اجازه می‌دهیم خود کودک با جزئیات بقیه آن را بگوید. مثلاً اگر داستان در مورد دختری است که دوست ندارد به مدرسه برود، می‌توانیم از خود او بخواهیم که در مورد آن دختر با جزئیات کامل برای ما توضیح دهد. مثلاً از کودک در مورد این‌که چه نوع پوششی را انتخاب می‌کند، لباسش چه رنگی است و چه چیزهایی دوست دارد، سؤال کنیم یا با جزئیات از او بپرسیم: (راستی به نظر تو مدرسه این دختر چه شکلیه؟ حیاطش بزرگه یا کوچیک. حالا بگو به نظر تو چرا دختره دوست نداره بره مدرسه ؟ و …)

با توجه به شخصیت کودک، او پاسخ‌های متفاوتی به ما می‌دهد؛ مثلاً کودکی که عصبی و پرخاشگر است، یک پاسخ می‌دهد و کودکی که مضطرب و نگران است، پاسخی دیگر و بچه‌های هیجانی یا ترسو نیز به‌گونه‌ای دیگر به ما پاسخ خواهند داد.

درواقع در داستان‌هایی که برای درمان انتخاب می‌شوند، جزئیات کمتری وجود دارد تا جای بیشتری برای حضور کودکان هم وجود داشته باشد. می‌توان گفت هر ذهن آگاهی با خلاقیت و دریافت کمی اطلاعات می‌تواند رفتار دست و منحصربه‌فردی با فرزند خود داشته باشد. یکی از این موارد هم می‌تواند خواند قصه یا انجام بازی با کودک باشد.

  • fateme tavakoli
  • ۰
  • ۰


کارآموزان عزیز در بخش آموزش تعمیر کامپیوتر و لپ تاپ میتوانند با کلیه برندهای لپ تاپ های جدید آشنا شده و براحتی آنها را عیب یابی و تعمیر کنند. انستیتو انفورماتیک فنی کار با 11 سال سابقه در امر آموزش تعمیرات لپ تاپ یکی از قویترین مراکز تعمیرات و آموزش در ایران می باشد. از جمله مزایای شرکت آموزشی فنی کار داشتن متخصصین و کارشناسان حرفه ای سخت افزار ، ابزارآلات جدید تعمیرات و لپ تاپ های جدید و سالم برای آموزش است. کارآموزان با داشتن گواهینامه بعد از دوره گارانتی انستیتو انفورماتیک فنی کار میشوند و میتوانند از کلاسهای رایگان بعد از دوره استفاده کنند. همچنین مجموعه انستیتو انفورماتیک فنی کار میتواند هر سال جلسات بروز رسانی برای سطح ارتقاء کیفی کاراموز برگزار کند.
تعمیرات نوت بوک آموزش تعمیر کامپیوتر و لپ تاپ و آموزش تعمیر موبایل و آموزش تعمیرات لپ تاپ و آموزش تعمیرات موبایل و اموزش تعمیر لپ تاپ و اموزش تعمیر موبایل و اموزش تعمیرات لپ تاپ و اموزش تعمیرات موبایل و آموزش تعمیر تخصصی موبایل و آموزش تعمیر لپ تاب
آموزش تعمیرات لپ تاپ انستیتو انفورماتیک فنی کار | برگزار کننده دوره های حرفه ای تعمیرات لپ تاپ و کامپیوتر با سه کارشناس فنی و متخصص در زمینه تعمیرات برندهای مختلف آموزش تعمیر لپ تاپ و آموزش تعمیر موبایل و آموزش تعمیرات لپ تاپ و آموزش تعمیرات موبایل و اموزش تعمیر لپ تاپ و اموزش تعمیر موبایل و اموزش تعمیرات لپ تاپ و اموزش تعمیرات موبایل و آموزش تعمیر تخصصی موبایل و آموزش تعمیر لپ تابتعمیرات نوت بوک یکی از حرفه ای ترین مرحله تعمیرات کامپیوتر می باشد که در زمان حاضر با توجه به بالا رفتن فروش این محصول سطح نیاز خدمات آن نیز بالاتر رفته و هم اکنون یکی از پر طرفدارترین ها می باشد. آموزش تعمیر لپ تاپ و آموزش تعمیر موبایل و آموزش تعمیرات لپ تاپ و آموزش تعمیرات موبایل و اموزش تعمیر لپ تاپ و اموزش تعمیر موبایل و اموزش تعمیرات لپ تاپ و اموزش تعمیرات موبایل و آموزش تعمیر تخصصی موبایل و آموزش تعمیر لپ تاب
             
برخی از سرفصلهای بخش آموزش تعمیرات لپ تاپ و نحوه برگزاری آن در شرکت آموزشی فنی کار:
آموزش قطعه شناسی و الکترونیک SMD روی بوردهای مختلف لپ تاپآموزش تعمیر لپ تاپ و آموزش تعمیر موبایل و آموزش تعمیرات لپ تاپ و آموزش تعمیرات موبایل و اموزش تعمیر لپ تاپ و اموزش تعمیر موبایل و اموزش تعمیرات لپ تاپ و اموزش تعمیرات موبایل و آموزش تعمیر تخصصی موبایل و آموزش تعمیر لپ تابشناخت و عملکرد انواع چیپ ها , آی سی ها , مقاومت ها , کار دیودها روی بورد , ترانزیستورها , کریستال , کلیه قطعات اس ام دی و ...آشنایی با انواع مدل خانوادهlaptapها (لپ تاپ)آموزش تعمیر لپ تاپ و آموزش تعمیر موبایل و آموزش تعمیرات لپ تاپ و آموزش تعمیرات موبایل و اموزش تعمیر لپ تاپ و اموزش تعمیر موبایل و اموزش تعمیرات لپ تاپ و اموزش تعمیرات موبایل و آموزش تعمیر تخصصی موبایل و آموزش تعمیر لپ تابباز و بسته کردن صحیح انواع لپ تاپ ها و نت بوک هاآموزش تعمیر لپ تاپ و آموزش تعمیر موبایل و آموزش تعمیرات لپ تاپ و آموزش تعمیرات موبایل و اموزش تعمیر لپ تاپ و اموزش تعمیر موبایل و اموزش تعمیرات لپ تاپ و اموزش تعمیرات موبایل و آموزش تعمیر تخصصی موبایل و آموزش تعمیر لپ تابآموزش کار با ابزارهای تخصصی تعمیرات لپ تاپآموزش تعمیر لپ تاپ و آموزش تعمیر موبایل و آموزش تعمیرات لپ تاپ و آموزش تعمیرات موبایل و اموزش تعمیر لپ تاپ و اموزش تعمیر موبایل و اموزش تعمیرات لپ تاپ و اموزش تعمیرات موبایل و آموزش تعمیر تخصصی موبایل و آموزش تعمیر لپ تابکار با ای آر IR Rework Station , آموزش کار با هیتر , آموزش کار با اسیلوسکوپ , آموزش هویه کاری اس ام دی , آموزش شابلون کاری آی سی BGA , آموزش کار با دستگاه BGA Machine , کار با سشوار صنعتی , آموزش کار با مولتی متر , آموزش ریبال کردن چیب بی جی ایآموزش مراحل عیب یابی و رفع عیب انواع لپ تاپآموزش تعمیر لپ تاپ و آموزش تعمیر موبایل و آموزش تعمیرات لپ تاپ و آموزش تعمیرات موبایل و اموزش تعمیر لپ تاپ و اموزش تعمیر موبایل و اموزش تعمیرات لپ تاپ و اموزش تعمیرات موبایل و آموزش تعمیر تخصصی موبایل و آموزش تعمیر لپ تابدستگاه بی جی ای ماشینآموزش تعمیر لپ تاپ و آموزش تعمیر موبایل و آموزش تعمیرات لپ تاپ و آموزش تعمیرات موبایل و اموزش تعمیر لپ تاپ و اموزش تعمیر موبایل و اموزش تعمیرات لپ تاپ و اموزش تعمیرات موبایل و آموزش تعمیر تخصصی موبایل و آموزش تعمیر لپ تابرسم بلوک دیاگرام لپ تاپ و ارتباط قطعات اصلی روی انواع برد نوت بوکآموزش تعمیر لپ تاپ و آموزش تعمیر موبایل و آموزش تعمیرات لپ تاپ و آموزش تعمیرات موبایل و اموزش تعمیر لپ تاپ و اموزش تعمیر موبایل و اموزش تعمیرات لپ تاپ و اموزش تعمیرات موبایل و آموزش تعمیر تخصصی موبایل و آموزش تعمیر لپ تابنقشه خوانی صحیح انواع لپ تاپ هاآموزش تعمیر لپ تاپ و آموزش تعمیر موبایل و آموزش تعمیرات لپ تاپ و آموزش تعمیرات موبایل و اموزش تعمیر لپ تاپ و اموزش تعمیر موبایل و اموزش تعمیرات لپ تاپ و اموزش تعمیرات موبایل و آموزش تعمیر تخصصی موبایل و آموزش تعمیر لپ تابآموزش نحوه عیب یابی و تشخیص سلامت قطعات الکترونیک روی برد نوت بوکآموزش تعمیر لپ تاپ و آموزش تعمیر موبایل و آموزش تعمیرات لپ تاپ و آموزش تعمیرات موبایل و اموزش تعمیر لپ تاپ و اموزش تعمیر موبایل و اموزش تعمیرات لپ تاپ و اموزش تعمیرات موبایل و آموزش تعمیر تخصصی موبایل و آموزش تعمیر لپ تابطرز کار انواع تستر هاآموزش تعمیر لپ تاپ و آموزش تعمیر موبایل و آموزش تعمیرات لپ تاپ و آموزش تعمیرات موبایل و اموزش تعمیر لپ تاپ و اموزش تعمیر موبایل و اموزش تعمیرات لپ تاپ و اموزش تعمیرات موبایل و آموزش تعمیر تخصصی موبایل و آموزش تعمیر لپ تابآموزش عیب یابی مدارات و نحوه ولتاژ گیری روی بردآموزش تعمیر لپ تاپ و آموزش تعمیر موبایل و آموزش تعمیرات لپ تاپ و آموزش تعمیرات موبایل و اموزش تعمیر لپ تاپ و اموزش تعمیر موبایل و اموزش تعمیرات لپ تاپ و اموزش تعمیرات موبایل و آموزش تعمیر تخصصی موبایل و آموزش تعمیر لپ تابآموزش عیب یابی مدار تغذیه آموزش تعمیر لپ تاپ و آموزش تعمیر موبایل و آموزش تعمیرات لپ تاپ و آموزش تعمیرات موبایل و اموزش تعمیر لپ تاپ و اموزش تعمیر موبایل و اموزش تعمیرات لپ تاپ و اموزش تعمیرات موبایل و آموزش تعمیر تخصصی موبایل و آموزش تعمیر لپ تاب
                          
آموزش عیب یابی چیپ جنوبی و چیپ شمالی لپ تاپآموزش تعمیرات لپ تاپ در تبریز و آموزش تعمیر نوت بوک در شیراز و آموزش تعمیر لپتاپ در اصفهان و آموزش تعمیر لبتاپ در تهران و آموزش تعمیرات انواع نوت بوک در یزد و آموزش تعمیر انواع لبتاب در مشهد و آموزش تعمیر کامپیوترهای قابل حمل در کرمان و آموزش تعمیر انواع لپ تاپ ها و قوی ترین مرکز آموزش تعمیرات لپ تاپ در همدان و قوی ترین مرکز آموزش تعمیر تخصصی لپتاپآموزش تعمیر مدار USB و عیب یابی آنآموزش تعمیرات لپ تاپ در تبریز و آموزش تعمیر نوت بوک در شیراز و آموزش تعمیر لپتاپ در اصفهان و آموزش تعمیر لبتاپ در تهران و آموزش تعمیرات انواع نوت بوک در یزد و آموزش تعمیر انواع لبتاب در مشهد و آموزش تعمیر کامپیوترهای قابل حمل در کرمان و آموزش تعمیر انواع لپ تاپ ها و قوی ترین مرکز آموزش تعمیرات لپ تاپ در همدان و قوی ترین مرکز آموزش تعمیر تخصصی لپتاپآموزش تعمیرات بخش صفحه نمایش LCD دستگاهآموزش تعمیرات لپ تاپ در تبریز و آموزش تعمیر نوت بوک در شیراز و آموزش تعمیر لپتاپ در اصفهان و آموزش تعمیر لبتاپ در تهران و آموزش تعمیرات انواع نوت بوک در یزد و آموزش تعمیر انواع لبتاب در مشهد و آموزش تعمیر کامپیوترهای قابل حمل در کرمان و آموزش تعمیر انواع لپ تاپ ها و قوی ترین مرکز آموزش تعمیرات لپ تاپ در همدان و قوی ترین مرکز آموزش تعمیر تخصصی لپتاپعیب یابی باتری و بخش شارژ و برطرف کردن اشکالات آنتعمیرات مدار صدا و آی سی های مرتبط به LANآموزش تعمیرات لپ تاپ در تبریز و آموزش تعمیر نوت بوک در شیراز و آموزش تعمیر لپتاپ در اصفهان و آموزش تعمیر لبتاپ در تهران و آموزش تعمیرات انواع نوت بوک در یزد و آموزش تعمیر انواع لبتاب در مشهد و آموزش تعمیر کامپیوترهای قابل حمل در کرمان و آموزش تعمیر انواع لپ تاپ ها و قوی ترین مرکز آموزش تعمیرات لپ تاپ در همدان و قوی ترین مرکز آموزش تعمیر تخصصی لپتاپآموزش تعمیرات وایرلس Wireless و مدار بلوتوث Bluetooth آموزش تعمیر لپ تاپ و آموزش تعمیر موبایل و آموزش تعمیرات لپ تاپ و آموزش تعمیرات موبایل و اموزش تعمیر لپ تاپ و اموزش تعمیر موبایل و اموزش تعمیرات لپ تاپ و اموزش تعمیرات موبایل و آموزش تعمیر تخصصی موبایل و آموزش تعمیر لپ تاب و آموزش تعمیر لپ تاپ و آموزش تعمیر موبایل و آموزش تعمیرات لپ تاپ و آموزش تعمیرات موبایل و اموزش تعمیر لپ تاپ و اموزش تعمیر موبایل و اموزش تعمیرات لپ تاپ و اموزش تعمیرات موبایل و آموزش تعمیر تخصصی موبایل و آموزش تعمیر لپ تابآموزش شناخت بخشLapTop Ram Readerآموزش تعمیرات لپ تاپ در تبریز و آموزش تعمیر نوت بوک در شیراز و آموزش تعمیر لپتاپ در اصفهان و آموزش تعمیر لبتاپ در تهران و آموزش تعمیرات انواع نوت بوک در یزد و آموزش تعمیر انواع لبتاب در مشهد و آموزش تعمیر کامپیوترهای قابل حمل در کرمان و آموزش تعمیر انواع لپ تاپ ها و قوی ترین مرکز آموزش تعمیرات لپ تاپ در همدان و قوی ترین مرکز آموزش تعمیر تخصصی لپتاپشناخت مدار سیم کارت Laptop Sim Reader و ارتباط آن با نوت بوکآموزش تعمیر و تعویض اجزای جانبی مادربرد لب تابآموزش تعمیرات لپ تاپ در تبریز و آموزش تعمیر نوت بوک در شیراز و آموزش تعمیر لپتاپ در اصفهان و آموزش تعمیر لبتاپ در تهران و آموزش تعمیرات انواع نوت بوک در یزد و آموزش تعمیر انواع لبتاب در مشهد و آموزش تعمیر کامپیوترهای قابل حمل در کرمان و آموزش تعمیر انواع لپ تاپ ها و قوی ترین مرکز آموزش تعمیرات لپ تاپ در همدان و قوی ترین مرکز آموزش تعمیر تخصصی لپتاپشناخت هاردهای مختلف روی انواع دستگاهها و تعمیرات آنآموزش تعمیرات لپ تاپ در تبریز و آموزش تعمیر نوت بوک در شیراز و آموزش تعمیر لپتاپ در اصفهان و آموزش تعمیر لبتاپ در تهران و آموزش تعمیرات انواع نوت بوک در یزد و آموزش تعمیر انواع لبتاب در مشهد و آموزش تعمیر کامپیوترهای قابل حمل در کرمان و آموزش تعمیر انواع لپ تاپ ها و قوی ترین مرکز آموزش تعمیرات لپ تاپ در همدان و قوی ترین مرکز آموزش تعمیر تخصصی لپتاپآموزش مدلهای مختلف پردازنده و طریقه ارتقاء آن روی مادربرد لپ تاپ هاآموزش تعمیرات درایو و نحوه تعویض آنآموزش تعمیرات لپ تاپ در تبریز و آموزش تعمیر نوت بوک در شیراز و آموزش تعمیر لپتاپ در اصفهان و آموزش تعمیر لبتاپ در تهران و آموزش تعمیرات انواع نوت بوک در یزد و آموزش تعمیر انواع لبتاب در مشهد و آموزش تعمیر کامپیوترهای قابل حمل در کرمان و آموزش تعمیر انواع لپ تاپ ها و قوی ترین مرکز آموزش تعمیرات لپ تاپ در همدان و قوی ترین مرکز آموزش تعمیر تخصصی لپتاپآموزش تعمیرات رم و ارتقاء دادن با توجه به توانایی مادربرد نوت بوک هاشناخت مدار آداپتور لپ تاپ و تعویض کابل آنآموزش تعمیرات لپ تاپ در تبریز و آموزش تعمیر نوت بوک در شیراز و آموزش تعمیر لپتاپ در اصفهان و آموزش تعمیر لبتاپ در تهران و آموزش تعمیرات انواع نوت بوک در یزد و آموزش تعمیر انواع لبتاب در مشهد و آموزش تعمیر کامپیوترهای قابل حمل در کرمان و آموزش تعمیر انواع لپ تاپ ها و قوی ترین مرکز آموزش تعمیرات لپ تاپ در همدان و قوی ترین مرکز آموزش تعمیر تخصصی لپتاپطریقه تعویض صحیح تاچ Touch لپ تاپ های جدیدآموزش تعمیرات لپ تاپ در تبریز و آموزش تعمیر نوت بوک در شیراز و آموزش تعمیر لپتاپ در اصفهان و آموزش تعمیر لبتاپ در تهران و آموزش تعمیرات انواع نوت بوک در یزد و آموزش تعمیر انواع لبتاب در مشهد و آموزش تعمیر کامپیوترهای قابل حمل در کرمان و آموزش تعمیر انواع لپ تاپ ها و قوی ترین مرکز آموزش تعمیرات لپ تاپ در همدان و قوی ترین مرکز آموزش تعمیر تخصصی لپتاپآموزش باز کردن قفل (BIOS) انواع نوت بوک و برداشتن پسوردآموزش تعمیرات لپ تاپ در تبریز و آموزش تعمیر نوت بوک در شیراز و آموزش تعمیر لپتاپ در اصفهان و آموزش تعمیر لبتاپ در تهران و آموزش تعمیرات انواع نوت بوک در یزد و آموزش تعمیر انواع لبتاب در مشهد و آموزش تعمیر کامپیوترهای قابل حمل در کرمان و آموزش تعمیر انواع لپ تاپ ها و قوی ترین مرکز آموزش تعمیرات لپ تاپ در همدان و قوی ترین مرکز آموزش تعمیر تخصصی لپتاپطریقه خرید قطعات و آشنایی با واردکنندگان و مراکز خرید جهت ساپورت
کارآموز در پایان دوره با قـلـقـها و روشهای تعمیرات نوت بوک های زیر و موجود در بازار آشنا میشود:نوت بوک دل Notebook DELL , نوت بوک سونی SONY VAIO , نوت بوک توشیبا TOSHIBA , نوت بوک ایسر Notebook Acer , نوت بوک آی بی ام IBM Lenovo , نوت بوک اسوس Notebook ASUS , نوت بوک اچ پی Notebook HP نوت بوک سوزوکی Suzuki , نوت بوک فراسوFarassoo , نوت بوک ال جی Notebook LG , نوت بوک ان ای سی NEC , نوت بوک فوجیتسو Fujitsu , نوت بوک گیگابایت Gigabyte , نوت بوک هیوندای HYUNDA , نوت بوک MAC
             
برخی از مشکلاتی که برای اغلب دستگاهها پیش می آید و از لحاظ برخی همکاران غیر قابل تعمیر شناخته میشود:نوت بوک استندبای می شود و دیگر روشن نمیشود مگر اینکه ریست شود.آموزش تعمیرات لپ تاپ در تبریز و آموزش تعمیر نوت بوک در شیراز و آموزش تعمیر لپتاپ در اصفهان و آموزش تعمیر لبتاپ در تهران و آموزش تعمیرات انواع نوت بوک در یزد و آموزش تعمیر انواع لبتاب در مشهد و آموزش تعمیر کامپیوترهای قابل حمل در کرمان و آموزش تعمیر انواع لپ تاپ ها و قوی ترین مرکز آموزش تعمیرات لپ تاپ در همدان و قوی ترین مرکز آموزش تعمیر تخصصی لپتاپال سی دی سوخته تعویض شده ولی باز هم تصویر نداریم.آموزش تعمیرات لپ تاپ در تبریز و آموزش تعمیر نوت بوک در شیراز و آموزش تعمیر لپتاپ در اصفهان و آموزش تعمیر لبتاپ در تهران و آموزش تعمیرات انواع نوت بوک در یزد و آموزش تعمیر انواع لبتاب در مشهد و آموزش تعمیر کامپیوترهای قابل حمل در کرمان و آموزش تعمیر انواع لپ تاپ ها و قوی ترین مرکز آموزش تعمیرات لپ تاپ در همدان و قوی ترین مرکز آموزش تعمیر تخصصی لپتاپسیم کارت نوت بوک فعال نمیشود.آموزش تعمیرات لپ تاپ در تبریز و آموزش تعمیر نوت بوک در شیراز و آموزش تعمیر لپتاپ در اصفهان و آموزش تعمیر لبتاپ در تهران و آموزش تعمیرات انواع نوت بوک در یزد و آموزش تعمیر انواع لبتاب در مشهد و آموزش تعمیر کامپیوترهای قابل حمل در کرمان و آموزش تعمیر انواع لپ تاپ ها و قوی ترین مرکز آموزش تعمیرات لپ تاپ در همدان و قوی ترین مرکز آموزش تعمیر تخصصی لپتاپبلوتوث دریافت دارد ولی ارسال نمیکند.آموزش تعمیرات لپ تاپ در تبریز و آموزش تعمیر نوت بوک در شیراز و آموزش تعمیر لپتاپ در اصفهان و آموزش تعمیر لبتاپ در تهران و آموزش تعمیرات انواع نوت بوک در یزد و آموزش تعمیر انواع لبتاب در مشهد و آموزش تعمیر کامپیوترهای قابل حمل در کرمان و آموزش تعمیر انواع لپ تاپ ها و قوی ترین مرکز آموزش تعمیرات لپ تاپ در همدان و قوی ترین مرکز آموزش تعمیر تخصصی لپتاپیکی از USB ها کار نمیکند.آموزش تعمیر لپ تاپ و آموزش تعمیر موبایل و آموزش تعمیرات لپ تاپ و آموزش تعمیرات موبایل و اموزش تعمیر لپ تاپ و اموزش تعمیر موبایل و اموزش تعمیرات لپ تاپ و اموزش تعمیرات موبایل و آموزش تعمیر تخصصی موبایل و آموزش تعمیر لپ تابسل های باتری را عوض شده و دیگر باتری دیتکت نمیشود و از کار افتاده است.آموزش تعمیر لپ تاپ و آموزش تعمیر موبایل و آموزش تعمیرات لپ تاپ و آموزش تعمیرات موبایل و اموزش تعمیر لپ تاپ و اموزش تعمیر موبایل و اموزش تعمیرات لپ تاپ و اموزش تعمیرات موبایل و آموزش تعمیر تخصصی موبایل و آموزش تعمیر لپ تاببایوس نوت بوک را آپدیت کردم و دیگر تصویر نداد.آموزش تعمیر لپ تاپ و آموزش تعمیر موبایل و آموزش تعمیرات لپ تاپ و آموزش تعمیرات موبایل و اموزش تعمیر لپ تاپ و اموزش تعمیر موبایل و اموزش تعمیرات لپ تاپ و اموزش تعمیرات موبایل و آموزش تعمیر تخصصی موبایل و آموزش تعمیر لپ تابوقتی لپ تاپ Sleep میشود بعد از مدتی خودبخود روشن می شود و اشکال از تنظیمات و ویندوز نیست.آموزش تعمیرات لپ تاپ آموزش تعمیر لپ تاپ و آموزش تعمیر موبایل و آموزش تعمیرات لپ تاپ و آموزش تعمیرات موبایل و اموزش تعمیر لپ تاپ و اموزش تعمیر موبایل و اموزش تعمیرات لپ تاپ و اموزش تعمیرات موبایل و آموزش تعمیر تخصصی موبایل و آموزش تعمیر لپ تاب
توضیحات: آموزش تعمیر لپ تاپ و آموزش تعمیر موبایل و آموزش تعمیرات لپ تاپ و آموزش تعمیرات موبایل و اموزش تعمیر لپ تاپ و اموزش تعمیر موبایل و اموزش تعمیرات لپ تاپ و اموزش تعمیرات موبایل و آموزش تعمیر تخصصی موبایل و آموزش تعمیر لپ تاب
جهت رزرو کلاسها حتما در فرم زیر ثبت نام فرمایید. (در هر دوره 3 نفر کارآموز در کارگاه می باشد)آموزش تعمیر لپ تاپ و آموزش تعمیر موبایل و آموزش تعمیرات لپ تاپ و آموزش تعمیرات موبایل و اموزش تعمیر لپ تاپ و اموزش تعمیر موبایل و اموزش تعمیرات لپ تاپ و اموزش تعمیرات موبایل و آموزش تعمیر تخصصی موبایل و آموزش تعمیر لپ تابدر هر دوره مدلهای Mac , MSI , SONY , TOSHIBA

  • fateme tavakoli
  • ۰
  • ۰

نقاشی کردن در واقع مجسم کردن و به تصویر کشیدن رویاها و تخیلات و احساسات و حالات درونی کودک است. این نقاشی ها در برگیرنده فواید بسیاری است هرچند اکثر والدین به نقاشی های کودک شان به چشم خط خطی کردن های ساده و یا آثاری برای تکمیل کلکسیون یادگاری های کودکی مینگرند. بسیاری از روانشناسان  و مشاوران کودک با تحلیل همین نقاشی ها می توانند گره از مشکلات روحی کودکان باز کنند.

نقاشی کردن در کودکان با همان خط خطی کردن های ساده آغاز می شود. بسته به توانایی های کودک در سن ۱.۵ تا ۲ سالگی, کودکان می توانند با مداد یا مدادشمعی و حتی با گچ خطوط صاف و مدور رسم کنند. بهترین ابزار برای شروع نقاشی در کودکان مداد شمعی یا پاستل است زیرا ضمن سهولت استفاده, دست کودک را خسته نمی کند و خطراتی مانند ریسک برخورد نوک مداد با چشم را برای وی به همراه  ندارد.

برای گوش کردن قصه های وولک و خواندن مقاله اینجا کلیک کنید

قصه رایگان کودکان

 

http://www.voolak.com/%d9%82%d8%b5%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9%d8%a7%d9%86%d9%87/

یکی از نکاتی که والدین کمتر به آن توجه می کنند سایز برگه یا ورقی است که کودکان زیر ۴ سال برای نقاشی از آن استفاده می کنند. کودکان زیر ۴ سال برای نقاشی کردن دست خود را از بازو تکان می دهند و کمتر از مچ دست شان استفاده می کنند بنابراین دفترنقاشی هایی که سایز متوسط دارند و حتی برگه های A4 برای آن ها کوچک است و سبب خستگی زودرس در نقاشی کردن و از بین رفتن تمایل آن ها برای نقاشی می شود. بهترین روش استفاده از چندین برگه است می توانید برگه ها را کنار هم بر روی دیوار یا میز بچسبانید تا کودک هنگام نقاشی کردن راحت باشد.

همه امکانات و ابزارهای نقاشی را به یکباره در اختیار او قرار ندهید. همه کودکان از دیدن مدادرنگی, مدادشمعی, آبرنگ, رنگ انگشتی و گواش ذوق می کنند ولی بعد از چندی دیگر آن لطف اولیه را نخواهند داشت بنابراین نسبت به سن کودک ابزار و امکانات لازم را برای او فراهم کنید.
بعد از اتمام نقاشی از او بخواهید که نقاشیش را برای شما توضیح دهد و از او درباره اجزای نقاشیش سوال کنید و اگر امکانش هست نقاشی او را بر روی دیوار یا درب یخچال نصب کنید تا حس ارزشمند بود نقاشیش را از سمت شما کسب کند.

تمام ابعاد نقاشی کودک اعم از رنگ های استفاده شده, بزرگی و کوچکی اجسام نقاشی شده, فاصله اجزای نقاشی از هم و حتی فشار دست کودک هنگام نقاشی قابل تامل و تحلیل است و هر کدام نشان دهنده حالات درونی و احساسات اوست. بنابراین نقاشی های کودکان سراسر احساس و پنجره ای به حالات درونی و تخیلات و آرزوهای آن ها است.

فواید نقاشی کردن کودکان

۱.یکی از فواید نقاشی کردن افزایش مهارت های دستی کودک و تقویت عضلات دست او است. با افزایش سن و با بیشتر شدن این مهارت ها رنگ آمیزی کردن های او نیز بهتر خواهد شد.

۲.هماهنگی بین چشم و مغز و دست کودک و افزایش ارتباط بین این سه عضو بدن از دیگر فواید نقاشی کردن کودک است.

۳.یکی از مهم ترین فواید نقاشی کردن, پرورش خلاقیت کودک است که سبب خلاق شدن او و کسب موفقیت های بیشتر در آینده خواهد شد.

۴.فعال شدن هر دو نیم کره چپ و راست مغز یکی دیگر از فواید نقاشی کردن است. در نقاشی کردن نیم کره راست که فعالیت های احساسی و نیم کره چپ که فعالیت های منطقی کودک را در بر میگرند با هم فعال می شوند که این کار سبب رشد و بهبود عملکرد مغز می شود.

۵.فرصت حل مسئله و تصمیم گیری و مبارزه با تردیدها از فواید نقاشی کردن کودک است.

۶.آماده شدن کودک برای حضور در مدرسه و آموزش نحوه صحیح دردست گرفتن مداد

۷.فرصت های آموزشی که نقاشی کردن برای کودک به همراه دارد غیر فابل انکار است. آموزش رنگ ها و اشکال هندسی و انواع خط ها از موارد آموزشی پر کاربرد در زمینه هستند.

۸.اگر نقاشی کردن بصورت گروهی انجام شود یکی از بهترین راه های آموزش کار تیمی و گروهی به کودک است.

۹.تقاشی کردن کودکان یکی از بهترین راه های ابراز حالات درونی مانند خوشحال یا ناراحتی, عصبانیت یا نا امیدی و ... است.

۱۰. نقاشی کشیدن از راه های تقویت قوه تخیل کودکان است و همچنین بهترین وسیله برای شناخت روح کودک است.

و در آخر این که  از نقاشی های او تعریف کنید و برای کارهایش ارزش قائل شوید تا به نقاشی کشیدن بیشتر علاقمند شود.

  • fateme tavakoli
  • ۰
  • ۰

تعمیر کارتریج پرینتر

آیا برای شما هم اتفاق افتاده که، برگه ای را با پرینتر خود چاپ کنید ولی بعد از دستور پرینت، دستگاه شما هیچ فعالیتی انجام نمی‌دهد؟ نگران نباشید، ما برای شما راهکارهایی را پیشنهاد می‌کنیم تا با انجام آنها بتوانید ایراد پرینت نگرفتن پرینتر را حل کنید.

1- ابتدا یک بار پرینتر و کامپیوتر (لپ تاپ یا دسکتاپ) خود را خاموش و روشن کنید.

2- کابل اتصال پرینتر با کامپیوتر (کابل USB) را جدا کرده و دوباره نصب کنید و یا آن را تعویض کنید.

 

3- اگر اتصال از طریق وایرلس است، یک بار مودم خود را خاموش و روشن کنید.
4- از READY بودن پرینتر خود مطمئن شوید. اگر پرینتر شما صفحه نمایش دارد، مطمئن شوید که پیغام خطایی را نشان نمی‌دهد و کلمه READY را بر روی صفحه نمایش، نشان دهد. اگر هم صفحه نمایش ندارد و فقط چراغ های LED دارد مطمئن شوید که چراغ سبز روشن است و چراغ نارنجی چشمک‌زن نباشد.

 

5- تست‌های داخل پرینتر را گرفته و مطمئن شوید که دستگاه از نظر سخت افزاری سالم باشد. برای تست دستگاه‌هایی که صفحه نمایش دارند، از منوی دستگاه وارد منوی REPORT شده و یکی از گزینه ها را برای پرینت انتخاب کنید و در پرینترهای دارای پنل کلیدی دکمه به رنگ سبز یا علامت کاغذ را فشار دهید.

 

6- از کنترل پنل وارد قسمت Device and Printer شده و از نصب بودن پرینتر خود مطمئن شوید. اگرنصب بود؛ آیکون پرینتر شما باید پر رنگ باشد و علامت هشدار (به رنگ زرد) روی آن نباشد. اگر هم آیکون پرینتر شما در لیست نبو، درایو پرینتر خود را دوباره نصب کنید. فقط به هنگام نصب باید کابل USB از پرینتر جدا شده باشد و در حین نصب درایور، کابل متصل شود و حتما هنگام نصب، اینترنت خود را قطع کنید. در صورت نداشتن درایور پرینتر خود به اینجا مراجعه کرده و آخرین درایور پرینتر خود را دانلود کنید.

 

تعمیر و مشاوره تخصصی انواع برندهای پرینتر در فالنیک

در صورتی که در پرینت گرفتن اسناد خود به مشکل برخورد کردید و یا تعمیر پرینتر خود، با کارشناسان فالنیک در ارتباط باشید. همراه با 6 ماه گارانتی معتبر ایران اچ پی بر روی تمامی تعمیرات

ثبت تیکت

 

 

7- از کنترل پنل وارد قسمت Device and Printer شوید و روی آیکون پرینتر خود راست کلیک کرده و See What’s Printing را انتخاب کنید و از منوی پرینتر، گزینه Cancel All Documents را انتخاب کنید تا فایل های ارسالی و پرینت گرفته نشده از حافظه کامپیوتر پاک شوند.

 

8- اگر پرینتر پیغام خطا دارد آن را برطرف کنید و دوباره تست کنید. مانند نداشتن کاغذ – گیر کردن کاغذ داخل دستگاه – تمام شدن کارتریج.
9- اگر با انجام مراحل بالا باز موفق به گرفتن پرینت نشدید دستگاه خود را روی یک کامپیوتر دیگر نصب کرده و تست کنید و در صورت نتیجه نگرفتن، با شرکت خدمات و پشتیبانی محصول خود تماس بگیرید.

  • fateme tavakoli
  • ۰
  • ۰

راضیه برزگر؛ دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی razieh.barzegar@gmail.com

سمیه کاظمیان؛ استادیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی kazemian_somaye@yahoo.com

چکیده

آفرینش قصه پاسخ بةکی از نیازهای روحی انسان است و تا انسان، این موجود پیچیده به حیات خود ادامه دهد، هنر دیرپای قصه‌گویی نیز زنده خواهد بود و همچون رودی حیات‌بخش در بستر زندگی بشر جریان خواهد داشت. قرآن که معجزة پیامبر اسلام و آخرین و درعین‌حال کامل‌ترین کتاب آسمانی است سرشار از قصه است که از سرگذشت پیامبران و اقوام پیشین و به زبان قصه برای مسلمانان نقل‌شده است. در این مقاله سعی بر آن است تا ابتدا معنای لغوی و اصطلاحی قصه، اهمیت، انواع، ویژگی‌ها و ارزش‌های تربیتی قصه موردبررسی قرار گیرد، سپس جایگاه، اهمیت و ویژگی‌های قصه کودکانه در قرآن موردبررسی قرار می‌گیرد و در نهایت به شیوه‌ها و تکنیک‌های قصه‌پردازی در قرآن پرداخته می‌شود. کودک به اقتضای نزدیکی  به فطرت پاک الهی، از شنیدن قصه لذت می‌برد و به‌طور غیرمستقیم، جوهر وجودش شکل می‌گیرد. ازآنجاکه قرآن «احسن القصص» است، چنانچه قصه‌های آن به نحو مقتضی و متناسب با سن کودک بیان شود، موجب علاقه‌مندی نسل جدید به قرآن خواهد شد، چراکه در دل‌ قصه‌های قرآنی برشی از زندگی واقعی انسان در لحظه‌های خاص تاریخ نقش بسته است.

مقدمه

قرآن کریم به‌عنوان آخرین کتاب الهی که از سرچشمه وحی الهام گرفته، گنجینه‌ای منحصربه‌فرد و در میان همه کتب الهی بی‌رقیب است. با توجّه به اینکه عامّه مردم، کمتر می‌توانند از قرآن کریم و مفاهیم آموزنده آن مستقیماً استفاده کنند، قرآن کریم با عباراتی ساده و قابل‌فهم برای عموم مردم به بیان سرگذشت پیشینیان پرداخته و با اشاره به علّت هلاکت یا سعادت آنان، نیل به هدف مقدّس، یعنی عبرت گرفتن از سرگذشت گذشتگان را آسان‌تر نموده است.

قصّه و داستان‌گویی مهم‌ترین وسیله و ابزار کتب آسمانی برای تبشیر و انذار بوده است. بدون تردید، طبع انسان به شنیدن و خواندن سرگذشت‌ها و قصّه‌ها، رغبت و میل فراوان دارد و قرآن کریم، اولین کتابی است که نقل داستان‌های‌ و سرگذشت‌های واقعی پیشینیان را در راه تربیت و ارشاد مردم به‌کار گرفته و از این میل و رغبت طبیعی، در راه هدایت آنها بهره‌برداری کرده است (سایت شهر مجازی قرآن کریم، 1389).

قرآن کریم همواره به‌عنوان چراغ روشنایی‌بخش راه سعادت بشری، نویدبخش بوده است و از راه‌های مختلف همچون: انذار، بشارت، وعده، وعید، تمثیل، توصیف، إخبار، حکایت و بیان قصّه، در پی این بوده است که قاطبه انسان‌ها را به‌سوی راه سعادت ابدی هدایت کند. تاریخ و نقل سرگذشت پیشینیان و ذکر عاقبت آنها‌ و ذکر علّت گرفتاری‌ها و شقاوت، یا راحتی و سعادت آنها‌، تأثیر به‌سزایی در چگونگی طی این راه دارند. در دل‌ قصه‌های قرآنی برشی از زندگی واقعی انسان در لحظه‌های خاص تاریخ نقش بسته است.

قصه در لغت

واژة «قصه» مصدر عربی از ماده قَصَصَ، یُقصُصُ و به معنی دنبال کردن اثر و ردپای کسی یا حیوانی آمده است. معانی ثانوی دیگری چون: بیان کردن، گفتن، داستان‌سرایی، نقل کردن نیز در فرهنگ‌ها یاد شده است.

از میان معانی واژة قصه، شاید بهترین معنی که با اصل کار قصه‌گویی مطابقت دارد و با نظریه‌های قصه شناسان نیز هماهنگ است، همان معنی دنبال کردن است. دنبال کردن در معنای مجازی، نه به‌طور حقیقی، مثل دنبال کردن رد پای یک آهو یا یک دزد، بلکه دنبال کردن مجازی حوادث و ماجراهایی است که برای یک شخصیت یا شخصیت‌های داستان رخ می‌دهد (پشت‌دار، 1390).

شنونده به هنگام توجه به وقایع قصه در هر شرایط سنی و علمی – فرهنگی که باشد، آنچه او را برمی‌انگیزاند تا حوادث قصه را دنبال کند، همانا حس کنجکاوی و ولع به این است تا بداند که سرانجام قهرمان داستان و نتیجه ماجراها به کجا خواهد کشید؛ یعنی شنونده دائماً از خود یا از راوی می‌پرسد: بعد چه؟ (and then)، در زبان عربی قَصَصَ دقیقاً با این اصطلاح لاتین تناسب معنایی و کاربردی دارد (رهبر، 1389). قصه، به‌طور اجمال، پیگیری و ردیابی آثار گذشته و گذشتگان است. همان‌گونه که چند جای قرآن، گذشته از بحث قصه، از خود واژه قصه به معنای» پیگیری و ردیابی آثار گذشته استفاده شده است (حسینی و محدثی، 1381).

قصه در اصطلاح

در زمان حال، اصطلاح قصه به معنای عام در بیشتر متون ادبی بر آنچه در ادبیات قدیم آمده است، مانند افسانه، حکایت و سرگذشت اطلاق می‌شود (میر صادقی، 1377). قصه قالبی از انواع ادب شفاهی (عامیانه، فرهنگ مردم) است که ساختاری ساده و ابتدایی دارد و حوادث آن حول یک ماجرای ساده دور می‌زند، اصل قصه روایت سادة آن ماجراست. وجه تمایز قصه با حکایت در دو نکته است: حکایت در زمان و روزگاری مشخص اتفاق افتاده است، ولی قصه مقید به برش زمان نیست، دیگر آنکه حکایت حتماً متضمن یک پیام اخلاقی یا نکته‌ای اجتماعی است که قصه ممکن است حامل چنین پیامی باشد و ممکن است صرفاً به‌قصد سرگرمی گقته می‌شود (پشت‌دار، 1390). معنای اصطلاحی دیگر قصه این است که در آن تأکید بر حوادث خارق‌العاده بیشتر از تحول و تکوین آدم‌ها و شخصیت‌ها است.

قصه و قصه‌گویی امروزه علاوه بر روشی برای سرگرمی و تفریح، شیوه‌ای برای آموزش و یادگیری کودکان است و از آن در کلاس‌های آموزشی و اتاق‌های بازی و خواب کودکان استفاده می‌شود (ندافی قلعه شیری، 1388).

قصه‌گویی، عبارت است از: هنر یا حرفه نقل داستان به‌صورت شعر یا نثر که شخص قصه‌گو آن را در برابر شنوندة زنده اجرا می‌کند. داستان‌هایی که نقل می‌شود، می‌تواند به‌صورت گفت‌و‌گو، ترانه، آواز با موسیقی یا بدون آن، با تصویر و سایر ابزارها همراه باشد. ممکن است از منابع شفاهی، چاپی یا ضبط مکانیکی استفاده شود و یکی از اهداف آن بایستی سرگرمی باشد. در روزگاران کهن، تاریخ سنت‌ها، مذهب، آداب قهرمانی‌ها و غرور قومی به‌وسیله قصه‌گوها از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شد (حجازی، 1384).

قصه‌گویی در کشور ما سابقه‌ای بس دیرینه و قدیمی دارد، اما نفوذ عوامل و وسایل ارتباط‌جمعی و علاوه بر آن مسائل خاص حوزه‌های شهرنشینی، موجب شده تا نقش قصه‌گویی در طول دوران و به‌ویژه در نظام‌های آموزشی کم‌رنگ شود. همچنین به قصه‌گویی هنوز به‌عنوان یک فن نگاه نمی‌شود و در نظام آموزش‌وپرورش جایگاه شایسته‌ای برای قصه‌گویی به چشم نمی‌خورد. بسیاری از علاقه‌مندان به این فن، به تجارب خود متکی هستند و کمتر با روش‌های علمی و اصول قابل قبول این فن آشنایی دارند.

اهمیت قصه و قصه‌گویی

قصه و قصه‌گویی، خود قصة آشنای همة انسان‌ها در همة روزگاران و جامعه‌هاست. انسان‌ها در سفر، غم و شادی، تنهایی و خلوت و در جمع و حتی در گیرودار جنگ و بحرآنها‌ی زندگی با قصه همراه و مأنوس بوده‌اند، همین است که قصه را همزاد انسان دانسته‌اند و نخستین قصه‌ها را به نخستین روزهای زندگی انسان در زمین بازگردانده‌اند.

قصه تنها، فاتح دنیای کودکان نیست، بلکه بزرگ‌سالان نیز لحظة شنیدن قصه، درست مثل کودکان، با قصه جاری و همراه می‌شوند و صمیمیت و صفای کودکانه می‌یابند. نوشته‌اند که مصریان قدیم همراه با بزرگان و به‌ویژه فرعونیان، قصه‌گویی دفن می‌کردند تا برای او قصه بگویند و غم تنهایی و غربت را در قبر فراموش کنند. پادشاهان ایرانی، قصه‌گویانی داشته‌اند. شهرزاد قصه‌گو در هزار و یک‌شب نمونه‌ای از این قصه‌گویان است. در هفت‌پیکر نظامی دختران افسانه‌گو، بهرام گور را به قصه‌های خویش میهمان می‌کنند. نقش قصه در تربیت انسان تا بدان‌جا است ها‌ست که کتاب‌های آسمانی با شیوه‌ای خاص داستان‌هایی را برای تذکر، هدایت و ارشاد مطرح کرده‌اند. تورات، انجیل و قرآن سرشار از داستان‌های انبیاء، اقوام و تمدن‌هایی است که آمده‌اند و رفته‌اند و زندگی آنها چراغ راه دیگر انسان‌ها شده است.

شاید نخستین قصه، قصه آدم و حوا باشد که با فریب شیطان، از بهشت خدا رانده شدند. شاید حضرت آدم (ع) به‌عنوان اولین قصه‌گو، بارها قصه رانده شدن خویش از بهشت را برای فرزندانش تعریف کرده باشد تا عبرت بگیرند و فریب نخورند (رحمان دوست، 1377). آفرینش قصه پاسخ بةکی از نیازهای روحی انسان است و تا انسان، این موجود پیچیده به حیات خود ادامه دهد، هنر دیرپای قصه‌گویی نیز زنده خواهد بود و همچون رودی حیات‌بخش در بستر زندگی بشر جریان خواهد داشت (حنیف،1384). مسلماً علاقه به قصه را خداوند مهربان در نهاد انسان نهاده است، زیرا خداوند از زیر و بم آفریدة خود دقیقاً آگاه است و در تمام کتاب‌های آسمانی به زبان قصه با انسان سخن گفته است.

قرآن آخرین کتاب آسمانی مملو از قصه‌ها و تمثیل‌هایی است که لباس سخن حقّ پوشیده‌اند و ماجرای اقوام و مردم گذشته را برای مسلمانان و مخاطبانش نقل می‌کند تا عبرت حاصل آید و تجربه تلخ گذشتگان طغیان‌گر و عاصی، دوباره تکرار نشود.

انواع قصه‌ها

در مورد انواع قصه‌ها، شش گونه قابل‌تصور است: تاریخی، واقعی، تمثیلی، اسطوره‌ای، نمادین و غیبی.

  1. 1. قصه تاریخی؛ قصه‌ای است که محتوا و ماجرای آن در یکی از هنگامه‌های تاریخ محقق شده باشد. قصه تاریخی، بیانی تاریخی و دقیق دارد و به ذکر جزئیات می‌پردازد.
  2. 2. قصه واقعی؛ قصه‌ای است که در وقتی از اوقات روزگار محقق شده، اما دارای بیان ریز جزئیات نیست و ماجرای تحقق‌یافته در ظرف زمانی را بازگو می‌کند (که ما معتقدیم قصه‌های قرآن از این نوع هستند).
  3. قصه تمثیلی؛ برای آوردن ضرب‌المثل از قصه تمثیلی می‌توان یاد کرد که تخیلات یک نویسنده، به آن افزوده می‌شود و رنگ و لعاب به خود می‌گیرد تا مَثَل خود را عرضه کند و مخاطب نتیجه اخلاقی بگیرد.
  4. قصه اسطوره‌ای؛ فرق قصه اسطوره‌ای با تمثیلی این است که اسطوره‌ای یک دروغ محض و یک تخیل کاملاً ناب است. باید توجه داشت که این اسطوره با اسطوره‌ای مثل شخصیت اسطوره‌ای – که در کتب جدید نوشته شده، مثل فلان نماد و فلان پهلوان - فرق دارد و نباید در اینجا مشتبه شود.

اگر بخواهیم مثالی برای قصه اسطوره‌ای بیاوریم، می‌توانیم به شاهنامه فردوسی اشاره کنیم که قهرمانان قصه‌اش واقعیت خارجی نداشته و به معنی مطلق، تخیل بوده‌اند. اسطوره بر سبیل تمثیل نیست و تحققش بسیار دور از ذهن است.

  1. قصه نمادین و سمبلیک؛ قصه رمزی و سمبلیک به قصه‌ای گفته می‌شود که مبتنی بر عناصر نمادی باشد مثل فلان رنگ و فلان حیوان که در فرهنگ‌های مختلف، نمادی از مظاهر مختلف است؛ و قصه‌ای که مبتنی بر چنین عناصری باشد، قصه نمادین نامیده می‌شود.
  2. قصه غیبی؛ به قصه‌ای گفته می‌شود که محتوا و ماجرایش در جهان شهود تحقق پیدا نکرده است و مربوط به عالم غیب است. در مباحث مختلف و مفصلی که شده، برخی خواسته‌اند تمام این انواع شش‌گانه را به قصه‌های قرآن نسبت دهند.

با اندک تأملی در قصه‌های قرآن در می‌یابیم که این دسته‌بندی‌ها برای قصه‌های قرآن باطل است و در قرآن فقط قصه‌های واقعی داریم ولاغیر! حتی قصه تاریخی هم در قرآن نیست از گونه‌های قصه فقط می‌توان قصه واقعی را برای قرآن تصور نمود (حسینی و محدثی، 1381).

ویژگی قصه چیست؟

قصه اگر به‌مثابةک اثر هنری تلقی شود (که چنین است) باید مانند هر اثر هنری دیگر سه ویژگی زیر را دارا باشد:

الف) باید نوآوری داشته باشد. در قصه باید نسبت به نوع معمول و پیش‌پا افتاده، بدعت و نوآوری وجود داشته باشد که همگان قادر به آن نباشند (و همان‌گونه که می‌دانید تحدی در همه‌جای قرآن و حتی قصه‌هایش وجود دارد).

ب) زیبایی ساختاری داشته باشد؛ یعنی از حیث جمالی باید زیبا باشد.

ج) از لحاظ نحوه بیان، قدرتمند باشد، یعنی قدرت تعبیر و نحوه بیانش به‌گونه‌ای باشد که بتواند از دیگر تعبیرهای هنری ممتاز شود.

این سخن که در قصه‌های قرآن هر سه ویژگی فوق وجود دارد، ادعای درستی است، چراکه از نوآوری و زیبایی ساختاری و قدرت تعبیر برخوردار است (حسینی و محدثی، 1381).

معیارهای انتخاب قصه

داستان، محور یک تجربه اصیل قصه‌گویی است، چراکه بدون داستان، قصه‌گویی وجود ندارد؛ همچنین آماده کردن داستان نیز مقوله دیگری است که قصه‌گو باید به آن توجه خاصی داشته باشد. منبعی که قصه‌گو برای انتخاب کردن داستان در اختیار دارد، پهنه ادبیات شفاهی و مکتوب جهان است. او باید به جمع‌آوری قصه‌هایی متناسب باشخصیت و سبک خاص خود بپردازد و برای انتخاب قصه به سؤالات زیر جواب دهد:

  1. آیا داستان، قصه‌گو را برمی‌انگیزاند؟
  2. آیا دوست دارد دیگران را در آن سهیم کند؟
  3. آیا او می‌تواند از عهده گفتن این داستان برآید؟
  4. فضا و محتوای داستان با شخصیت قصه‌گو متناسب است؟
  5. آیا این قصه برای گفتن مناسب است یا خواندن آن برای بچه‌ها بهتر است؟
  6. آیا این قصه با گروه سنی شنوندگان متناسب است؟
  7. آیا طول قصه برای شنوندگان مناسب است؟
  8. آیا برای خردسالان طولانی و یا برای بزرگ‌سالان کوتاه نیست؟ (ناظمی، 1385).

ارزش‌های تربیتی قصه و قصه‌گویی در تعلیم و تربیت کودک

ارزش‌های تربیتی قصه‌گویی را می‌توان چنین خلاصه کرد:

  1. پرورش قدرت بیان و تکلم؛
  2. سرگرمی؛
  3. افزایش تجارب کودک؛
  4. پرورش ذوق هنری؛
  5. آشنایی با مشکلات و حل آنها‌؛
  6. افزایش معلومات و توسعه اطلاعات عمومی؛
  7. پرورش عزت‌نفس، جرئت ورزی و شهامت؛
  8. انتقال فرهنگ (آشنایی با فرهنگ بومی و پایبندی به آن)؛
  9. ایجاد روحیه دوستی(جعفری مفرد طاهری، 1387)؛
  10. پرورش تخیل و تفکر کودک (صباغیان، 1386)؛
  11. تلطیف عواطف و احساسات؛
  12. شناخت بیشتر محیط؛
  13. گسترش گنجینه لغات؛
  14. تعلیم ارزش‌های اخلاقی (حنیف، 1383)؛
  15. تحریک قوة ابتکار و ابداع در کودکان؛
  16. ایجاد عشق و علاقه به ادبیات در کودکان؛
  17. رشد اعتمادبه‌نفس کودک و علاقه‌مند ساختن او به آزادی و عدالت اجتماعی؛
  18. برآوردن نیازهای عاطفی کودک و آماده ساختن او برای دریافت پیام‌های اخلاقی و انسانی و شهروندی خوب بودن؛
  19. آشنایی با صفات پسندیده و بیزاری از کارهای ناپسند(پشت‌دار، 1376).

اهمیت قصه در تربیت کودک

افلاطون در کتاب جمهوریت این‌چنین به بیان اهمیت قصه برای کودکان می‌پردازد:

باید پرستاران و مادران را وادار کنیم که فقط حکایت‌هایی را که پذیرفته‌ایم، برای کودکان نقل کنند و متوجه باشند که پرورشی که روح اطفال به‌وسیله حکایات حاصل می‌کند، به‌مراتب بیش از تربیتی است که جسم آنها به‌وسیله ورزش پیدا می‌کند (رحمان دوست، 1377).

قصه و قصه‌گویی پدیده‌ای است که قدمت آن به قدمت پیدایش زبان و گویایی آدمیزاد است. آن‌چنان ‌که تقریباً هیچ قوم و ملت کهنی را نمی‌توان یافت که دارای قصه‌ها و حکایت‌های مذهبی، حماسی، اجتماعی و امثال آن نباشد. در همه قرون گذشته قصةک نوع وسیله برای ارضای نیازهای روانی کودکان، نوجوانان و حتی بزرگ‌سالان بوده است . به‌طورکلی قصه بیش از سایر وسایل تربیتی در رفتار کودک مؤثر است، به‌شرط آنکه درست و دقیق انتخاب شود. قصه می‌تواند ریشه بسیاری از انحرافات را در کودکان و نوجوانان بخشکاند و تأثیرات عمده تربیتی بر آنها‌ داشته باشد. بچه‌ها می‌توانند با خواندن و شنیدن قصه‌ها به سرمایه‌های تمدن و میراث فرهنگی خود دست یابند، با آداب و سنن جامعه خویش و جامعه جهانی آشنا شوند و خود را برای زندگی آینده آماده‌تر سازند.

  • fateme tavakoli